dinsdag 6 maart 2012

atelier met uitzicht

Er is alweer zoveel tijd voorbijgevlogen, tijd voor een nieuwe update!
Vorige week maandag hebben Annegreet en ik met toch wel wat pijn in het hart onze klaslokalen in de ISPED omgeruild voor de ‘taller’ (het atelier). Lang duurde onze hartzeer niet toen we het uitzicht en de uitrusting van de taller met eigen ogen zagen. Wilson onze leermeester in het fabriceren van educatieve materialen ging met ons op pad om al het nodige materiaal te kopen. Hier wat hout, daar wat verf, verder nog wat velcro,… velcro? Jaja na een kleine zoektocht toch velcro gevonden! Natuurlijk mocht een grote hoeveelheid fomix, in verschillende kleuren niet ontbreken! (We beginnen al te vrezen dat de fomix-verslaving hier besmettelijk is :p )

Na de inkopen vlogen we er onmiddellijk in! We tekenden onze krokodillen op het hout en Wilson hielp ons een handje met het uitzagen. Daarna begon het onophoudelijk schuren, verver, schuren, verven,… Maar al zeggen we het zelf, de krokodillen zien dan wel nog wat bleekjes met hun grondlaag, maar ze zien er ferm goed uit! Ook de bushaltes kregen een behandeling van schuurpapier en grondverf. Annegreet experimenteerde met de hulp van leermeester Wilson met de ‘spuitmachine’ en maakte zo al prachtige flitskaarten met de kwadraatbeelden op.
Na een weekje hard werken (nu niet meer tot 13u25, maar net zoals de lectoren tot 15u) hadden we wel een weekendje rust verdiend! Zaterdagochtend namen we de bus richting Quito. Daar konden we blijven slapen bij Norma (Ecuadoriaanse vrouw die voor de VVOB werkt) en Eline (studente journalistiek uit Gent, die voor 4 maand bij Norma en haar zoontje Mateo verblijft). Eerst brachten we een bezoekje aan de school van Mateo waar er een groot schoolfeest aan de gang was. Op en top ‘kermes’, inclusief hot dogs, live-muziek, griezelhuis,…
Nadat we op het feest onze buikjes hadden rondgegeten met een lokale soep met kaas, aardappel en avocado, trokken Annegreet, Eline en ik het historische centrum in. Met een prachtig zonnetje aan de hemel kon het bezoek al niet meer stuk. We bezochten en beklommen de kathedraal, dwaalden over enkele pleintjes en kleine straatjes en beloonden onszelf met een lekker ijsje.

Na onze gezellige stadswandeling gingen we terug naar het appartement om met een lekkere maaltijd terug wat op krachten te komen. Want die avond gingen we er met z’n 4’en op uit naar de discotheek. We kwamen terecht in een wijk met ontzettend veel bars en discotheken. ’t Leek wel of we plots in de overpoort in Gent beland waren. Tot 3u dansten we er op los. Beetje westerse muziek, beetje lokale muziek, beetje salsa,… kortom voor elk wat wils!
Op zondag moesten we eerst nog wat bekomen van onze nachtelijke uitstap, maar na een heerlijk ontbijtje met fruit gingen we naar het commercieel centrum om tickets te kopen voor het optreden van Manu Chao en calle 13! Die komen volgende week naar Quito en we vonden dat we dit toch echt niet konden missen.
Daarna namen we de bus naar een prachtige wijk even buiten de grote stad. Daar waren we uitgenodigd op een feest georganiseerd door enkele Belgen en Nederlanders die in Ecuador wonen. Eerst hebben we nog eens lekker vegetarisch (quiche met tomaatjes en echte Belgische frietjes) gegeten. Tijdens het eten ontmoetten we veel mensen die elk met hun eigen verhaal in Ecuador terecht zijn gekomen. Er waren veel onbekende gezichten maar toch ook wel enkele bekenden waaronder dat van Silke en van enkele mensen die op de VVOB werken.
Na het eten begon het vrijpodium. Een mengelmoes van dans, muziek, gezang, theater,… Ook Annegreet en ik hadden iets ‘voorbereid’. We speelden een klein poppenkastje met anekdotes die we hadden beleefd tijdens onze eerste maand hier in Ecuador. Als afsluiting van een ontzettend gezellige zondagnammidag aten we nog enkele versgebakken Brusselse wafels met slagroom en aardbeitjes! Mmmmmmm wat een luxe-food!
Maandagochtend probeerden we nog maar eens op de dienst immigratie om onze papieren in orde te brengen, maar tevergeefs. De nodige documenten zijn nergens in Ecuador te vinden. Dan onze overige tijd maar nuttig besteden met een bezoek aan het mindalae museum. Een prachtig museum over de levenswijze van de inheemse bevolking. Alles over hun rituelen, hun muziekinstrumenten, hun kledij, hun wapens,…
Voor we terug de bus opgingen naar ‘huis’ hebben we nog eens ontzettend lekker gegeten in een fair-trade-restaurant onder het museum. Van de suggestie van onze ober voor de pancakes met chocoladesaus hebben we echt onze vingers afgelikt.
En na een busrit van 2u kwamen we in de laten namiddag terug aan in Otavalo en Ibarra waar we weer in onze families werden opgenomen. We kropen vroeg in ons bedje om de volgende ochtend weer volop te kunnen werken in ons ‘atelier met uitzicht’. En wat voor een uitzicht hadden we ook vandaag! Deze ochtend was het ontzettend helder en konden we bijna alle toppen van de bergen en vulkanen zien. We hebben dus eerst een korte foto-wandeling gemaakt om de dag goed te kunnen beginnen werken.
Gudrun

1. Gudrun, het lijkt me dat jullie daar de tijd van jullie leven hebben! Geniet ervan meiden!!
    Ik ben stiekem best een beetje jaloers ;)